Jak tworzyć imponujące logotypy? 10 zasad projektowania

Proces projektowania kreatywnych logotypów jest dość skomplikowany. Przede wszystkim liczy się pomysł, ale równorzędną kwestią jest design. Poniżej przedstawię 10 kluczowych zasad tworzenia logotypów i znaków graficznych. Ponieważ posiadam na ten temat wiedzę teoretyczną i praktyczną myślę, że wpis ten będzie dla Ciebie bardzo pomocny.

Inspirujące logotypy


Zanim zaczniemy…
Na początku chciałem poruszyć ważną kwestię dotyczącą tworzenia znaków graficznych. Autorzy wpisów w Internecie przeważnie informują, że pierwszą czynnością, jaką powinniśmy przedsięwziąć jest naszkicowanie projektu na papierze. Jest to dobre rozwiązanie, ale mam w tej kwestii trochę inne zdanie. Oczywiście rysowanie logotypów na kartce jest bardzo ważne, jednak nie powinniśmy od tego zaczynać. Zaczynając pracę nad logotypem postarajmy się wykorzystać inną metodę. Zanim weźmiesz do ręki kartkę i ołówek zrób sobie tzw. bazę projektową. Stwórz nowy katalog na dysku i umieszczaj w nim wszystkie grafiki, jakie znajdziesz w Internecie, które mogą pomóc Tobie w przygotowaniu logotypu. Mogą to być zarówno konkurencyjne loga, jak i ikonki, czcionki, kolorystyka, rozmieszczenie elementów na canvas’ie itp. Ważne jest, aby katalog posiadał dość dużą ilość plików. W ten sposób ukierunkujesz swoją percepcję i będziesz miał ogólny pogląd na konkretny temat. Proces ten powinien trwać długo – jak najdłużej. Ja przeważnie poświęcam na niego od 2 do 5 godzin, a często zaczynam pracę nad logotypem dopiero dzień po kolekcjonowaniu plików.
Możesz teraz pomyśleć, „po co tracić tyle czasu, przecież już mam pomysł?”, ale uwierz mi, że tak TRZEBA robić. Mimo, iż masz swoją wizję wiedz, że być może ktoś już wymyślił podobny projekt. W ten sposób możesz ocenić wszystkie walory artystyczne koncepcji innych ludzi. Jest to szalenie pomocne w późniejszej pracy.

Źródła inspiracji
Rozpoczynając projekt nad logiem wykorzystaj blogi tematyczne, prace na portfolio dobrych grafików, a także (przed wszystkim) serwisy ze zbiorem logotypów. Oto kilka z nich:
LogoPond – ZAWSZE używam tej strony 🙂 Mam tam nawet swój profil.
Creattica
Brands of the World – polecam jako baza gotowych logotypów znanych firm
Logo of the day
Love Logo

Mamy pomysły, co dalej?
W tym momencie masz 2 możliwości: zaczynasz od szkicu na kartce lub projektujesz bezpośrednio na komputerze. Jeśli projekt jest mniej znaczący i zależy klientowi na czasie i wielu wariantach możesz zacząć pracę od razu na komputerze. Niestety takie logotypy często są gorsze niż te wymyślone najpierw na papierze (przerost formy nad treścią). Kiedy projektujesz ważny znak firmowy polecam rozpoczęcie prac na papierze.

Potrzebuję dobre logo, zaczynam na papierze:
Świetny wybór. Weź ołówek i przygotuj gumkę (będziesz ją często używał). Zacznij od prostych, czarno-białych szkiców (logo w postaci kwadratu, kółka, zarysowania czcionka), tak aby przemyśleć rozmieszczenie elementów. Zrób kilka szkiców. Wybierz najlepsze i dodaj do nich szczegóły (bardziej zaakcentowane, ale nie idealne logo, odpowiedni krój czcionki). To na początek wystarczy. Pokaż projekt klientowi, już czas 🙂 Po zaakceptowaniu lecimy dalej.

Logo ma być proste i szybkie, rozpoczynam pracę od razu na komputerze:
Ok, nie ma problemu. Zacznij projektowanie koniecznie w programie do grafiki wektorowej (Illustrator, Corel itp., a nie w Photoshopie!) ustawiając paletę kolorów CMYK. Pracując nad wieloma logotypami doszedłem do wniosku, że najlepszym wyjściem jest stworzenie dużego obszaru roboczego i umieszczenie na nim wszystkich inspirujących grafik (zdecydowanie pomaga ustawienie prac koło siebie – widzisz wszystko na raz). Następnie rozpocznij proces tworzenia czarno-białego logo. Odcienie szarości idealnie nadają się do stworzenia kompozycji i zaakcentowania najważniejszych elementów (czcionka, motyw graficzny). Dopiero później stwórz kolor – wybierz go albo z wybranych inspiracji, albo np. za pomocą Kulera. Wybierz 2 – 3 najlepsze szkice (za mała ilość nie spodoba się klientowi, za duża tylko zdekoncentruje i rozpocznie się proces w stylu „podoba mi się koncept 1, 4 i 10, więc zobacz jak by wyglądało ich połączenie”). Wyślij kolorowe wersje logotypów do klienta.

Jeśli klient zdecyduje się na którąś z wersji, wyślij mu także wersję czarno-białą (+ możesz przygotować full color – webby z gradientami). Przygotuj pliki w najczęściej używanych formatach (ja zapisuję zawsze w AI CS2, EPS, PDF, jpeg) i całą paczkę wyślij do klienta. Jeśli projekt wymaga stworzenia księgi znaków, zajmij się także jej przygotowaniem.

To tyle na temat projektowania. Teraz przedstawię…

10 ważnych zasad projektowania logotypów:
1. Przemyśl dokładnie, co ma prezentować dane logo? Tematyka przede wszystkim. Pamiętaj że logo musi być tożsame z firmą.
2. Stwórz ciekawy element przykuwający oko (znak graficzny albo litera w postaci znaku)
3. Zadbaj o estetykę i najdrobniejsze szczegóły. Przykład: jeśli chcesz pokazać dynamikę, wzrost, możesz wykorzystać strzałkę, której grot skierowany jest w prawo i do góry. Inne umieszczenie strzałki spowoduje złą interpretację całego logo!
4. Logo MUSI być proste, czytelne i skalowalne (czyli widoczne zarówno w miniaturowej wersji, jak i wielkiej skali)
5. Duża ilość kolorów tylko przeszkadza (zlewa się w małej skali), poza tym korzystajmy z palety CMYK/Pantone mądrze. Najlepiej wybierzmy 2 kolory (Czyli np. CMK, więc żaden z elementów nie powinien mieć cienia koloru żóltego. Wyeliminuje to klientowi dodatkowych kosztów za przygotowanie dodatkowych „świeceń” w technice naświetlania)
6. Projektuj zgodnie z kolejnością, jaką przedstawiłem powyżej. Twoje loga będą lepsze i z pewnością projektowanie zajmie mniej czasu.
7. NIE KOPIUJ! Nigdy nie projektuj kopii logotypu, który zobaczyłeś. Jest to nieetyczne, karalne i może dostarczyć wielu problemów. Już nie raz słychać było o sytuacjach plagiatu logotypów, jest to karygodne.
8. Zastosuj odpowiednie czcionki. Typografia jest jedną z ważniejszych kwestii w logotypu. Jeśli loga mają być profesjonalne wykorzystaj nie-szeryfowe kroje czcionek (przeważnie wykorzystuj font Helvetica i pochodne). W każdym przypadku dobrze się zastanów, jaka czcionka będzie współgrała najlepiej. NIGDY nie używaj Comic Sans! Jeśli logo posiada dodatkowy tekst informujący (mniejszy, przeważnie pod logiem) projektuj go inną, zdecydowanie inną czcionką od głównej.
9. Jeśli napis w logo jest mały (poniżej 6 punktów) – musi być czarny albo w odcieniach szarości. W przeciwnym razie przy druku może być źle spasowany i bardzo rozmyty.
10. Nie wymyślaj ponownie koła. Chodzi w tej maksymie o to, abyś nie wymyślał wszystkiego samemu. W internecie jest wiele wspaniałych pomysłów, czcionek, dobrze dobranych kolorów – wykorzystaj je, ale uważaj, abyś nie stworzył plagiatu!

To kilka informacji ode mnie. Zachęcam do wzięcia udziału w dyskusji. Być może znasz jeszcze inne, ciekawsze pomysły / linki / inspiracje, albo chcesz się czegoś dowiedzieć? Z miłą chęcią odpowiem na wszelkie pytania 🙂 W końcu jesteśmy tutaj, aby pomagać 🙂

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Drukuj
  • Flaker
  • Twitter
  • Śledzik
Previous Post Next Post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Connect with Facebook