Czy rośnie nam bańka internetowa v2?

Jeśli interesujesz się ekonomią (a raczej anatomią kryzysów ekonomicznych / walutowych na świecie) z pewnością słuszałeś o krachu bańki internetowej (ang. dot-com boom, dot-com bubble) w 2001 roku? Sytuacja być może się nie powtórzy, ale sposób tworzenia się wielomilionowych firm na giełdach, bazujących na nierealnych planach biznesowych może budzić niepokój. Pierwszą czkawkę widać obecnie po wynikach firmy Zynga (producent gier na facebooka).


Mimo, że przychody spółki były w 2011 roku wyższe (o około 250 milionów dolarów) niż rok wcześniej, spólka zanotowała stratę. Kalkulując stratę dochodu na poziomie 404 milionów, można zauważyć, że w ogólnym rozrachunku Zynga zarobiła prawie pół miliarda dolarów mniej niż w 2010 roku. Oczywiście są to dalej duże sumy i fakt osiągania zysku motywuje inwestorów, jednakże należy pamiętać, że gry są wirtualnymi tworami. Należy pamiętać, że Zynga na debiucie giełdowym osiągnęła świetne wyniki. Branża internetowa pozwala na szybki rozwój firm. Model biznesowy jest tu mocno zachwiany.
Aby odnieść sukces w sieci, należy zrobić coś lepiej, najlepiej całkiem za darmo, a potem to rozpowszechnić. Kwestę za darmo poruszę niebawem w innym wpisie.
Poruszam kwestię Zyngi, ponieważ jej dochód opiera się na nierealistycznych produktach (darmowych grach na facebooka). Produkty takie nie generują praktycznie żadnej wartości dodanej. Niebawem na giełdę wkroczy Facebook. Jeszcze później do gry mogą zasiąść inni duzi gracze. Ludzie widząc potencjalne szybkie zyski inwestują w spółki, dla których jedyną wartością jest wartość intelektualna. Nie wiem jak będzie wyglądała przyszłość (nikt tego nie wie), ale szał na spółki internetowe jest teraz bardzo zbliżony do lat 1995-2001, które później pozbawiły inwestorów sporych funduszy. Oby czarny scenariusz się nie spełnił. Niemniej jednak nie podoba mi sie fakt, że ludzie inwestują w nierealne założenia, zamiast skupiać się na fundamentalnych spółkach, które oddziałują na infrastrukturę i pozwalają na wzrost/rozwój gospodarczy.

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Drukuj
  • Flaker
  • Twitter
  • Śledzik
Previous Post Next Post

One thought on “Czy rośnie nam bańka internetowa v2?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Connect with Facebook