e-biznes z dwóch perspektyw

według Michała i Marcina Nowakowskich

Kwi/12

14

Steve Jobs – Biografia – streszczenie książki cz.2

Steve Jobs Biografia - recenzja książkiSteve Jobs Biografia – streszczenie książki cz.2

Autor: Walter Isaacson
Jako, że książka jest bardzo długa, postanowiłem stworzyć własne streszczenie książki i wypunktować najważniejsze rzeczy, które odnotowałem po jej przeczytaniu. Zapraszam do przeczytania streszczenia…

Książka składa się z 41 rozdziałów, które postaram się po krótce opisać w częściach i zamieścić na blogu.

Rozdział 11 – Pole zniekształcania rzeczywistości

Chyba najbardziej znaczący rozdział ukazujący pewną cechę, którą miał Steve – potrafił stworzyć tzw. „pole zniekształcania rzeczywistości”. Był to dar, dzięki któremu był w stanie stworzyć rzeczy pozornie nie możliwe do stworzenia. Potrafił też przekonać ludzi do swoich racji, nawet jeżeli były praktycznie nie realne do zrobienia (np. przekonanie firm z branży muzycznej, aby użyć utwory muzyczne chronione prawami autorskimi w programie iTunes, kończenie projektów w terminie pozornie nie możliwym do wypuszczenia projektu na rynek, stworzenie nowych technologii itp.).

Pojęcie pola zniekształcenia rzeczywistości zostało rozwinięte dobrze przez Bud’a Tribble’a, a brzmi to tak: „W jego (Steve’a) obecności rzeczywistość jest zmienna. Potrafi namówić każdego praktycznie do wszystkiego. Kiedy go nie ma, to znika, ale trudno w takich okolicznościach układać realistyczne plany działania”.

Ta umiejętność pozwalała Jobsowi inspirować swój zespół do zmiany biegu historii przemysłu komputerowego. Co prawda ta umiejętność pokazuje, jaką osobą był Steve Jobs (uważał, że żadne zasady go nie dotyczą).

Według mnie jest to najważniejszy z rozdziałów, pokazujących zachowania bohatera książki, jego nie stosowanie się do przepisów (jazda samochodem bez tablic rejestracyjnych, bycie pracownikiem nr 0 na liście płac) itp. Nie raz był bardzo niemiły, co czasami przynosiło dobre efekty w pracy.

Rozdział 12 – Wzornictwo

Rozdział podkreśla dewizę firmy Apple – każdy projekt ma być przejrzysty i prosty w użytkowaniu. Dodatkowo całe skupienie na użytkowaniu Maca skupiało się na typografii (doborze czcionek). Uwidatnia się tutaj przesadna dbałość o szczegóły Steve’a i jego „czepianie się” wszystkiego, co mu się nie podobało. Jednak trzeba przyznać, że Steve miał dobry gust (podziwiał samochody Porshe, BMW), jednak miał obsesję na punkcie kontrolowania wszystkiego i wszystkich.

Po wydaniu Macintosha, każdy z projektantów podpisał się na płachcie papieru. Następnie te podpisy zostały wygrawerowane na każdej obudowie komputera Apple Macintosh – po wewnętrznej stronie obudowy, nie widocznej dla ludzi bez rozkręcenia obudowy.

Rozdział 13 – Budowanie Maca

Wypuszczenie Maca nie tylko odczuły znane firmy w branży komputerowej, takie jak Microsoft, AT&T czy Google, ale także drugi projekt firmy Apple – komputer Lisa. Oba komputery nie były kompatybilne ze sobą, co znaczyło, że jeden z projektów przyjmie się na rynku, drugi umrze śmiercią naturalną.

Rozdział przedstawia specyfikację komputera Apple Macintosh (brak strzałek na klawiaturze, nie było możliwości rozkręcić obudowy bez specjalnych śrubokrętów, wiele systemów było niekompatybilnych z Maciem), jak i informacje, jak to Jobs pojawił się na łamach miesięcznika „Time”, który ogłaszał konkurs na maszynę roku. Nie był to miły artykuł dla Steve’a, gdyż został w nim upubliczniona informacja o nieślubnym dziecku, Lisą Brennan.

Rozdział 14 – Oto Sculley

Niesamowita, niemal legendarna historia o przyciągnięciu do firmy Apple najpopularniejszego „czarodzieja” marketingu, prezesa należącego do koncernu PepsiCo działu Pepsi Coli. Rozdział przedstawia dogłębnie sposób, w jaki Steve wpłynął na Johna Sculley’a, jakie warunki John postawił, by znaleźć się w firmie Apple oraz pierwsze decyzje oraz konflikty tych dwóch niesamowitych ludzi, gdy zaczęli pracować razem. Padło też jedno z najbardziej znanych słów Steve’a:

„Chcesz do końca życia sprzedawać słodzoną wodę, czy może wolałbyś zmieniać świat?”

Rozdział 15 – Start

Reklama z 1984 roku puszczona podczas finałów Super Bowl była ogromnym sukcesem. Dzięki niej ludzie zaczęli dostrzegać konkurenta „walki ze złymi siłami Microsoftu”, co przyczyniło się do stworzenia rzeczy fanów – rebeliantów, którzy pokochali ideę firmy Apple.

Rozdział 16 – Gates i Jobs

Tych dwóch panów zawsze miało do siebie jakieś „ale”. Nie tylko dlatego, że mieli inne podejście do biznesu. Mieli także inne podejście do chyba każdego aspektu życia. Rozdział głównie pokazuje tzw. „bitwę o GUI” (Graficzny interfejs użytkownika), gdyż jak wiemy, Microsoft ściągnął wiele pomysłów wprost z Macintosha, projektująć swój system Windows.

Więcej informacji o całej historii możecie zaczerpnąć oglądając film „Piraci z doliny krzemowej„, pokazującej (chociaż nie w 100% prawdziwie) wydarzenia, w jaki sposób Microsoftowi udało się podbić rynek i ukraść pomysły Apple.

Rozdział 17 – Ikar

Anegdota do podtytułu „Co leci w górę, musi spaść”. W drugiej połowie 1984 roku sprzedaż komputerów Apple zaczęła drastycznie spadać. Problemem była szybkość działania komputera i niezbyt silne komponenty. Powodowało to liczne awarie części.

Z firmy zaczęli odchodzić czołowi pracownicy (Herfzfeld, Bruce Horn, Wozniak) a także Sculley wraz z zarządem wymyślili plan przeniesienia Steve’a Jobsa do działu zajmującego się badaniami, usuwając go z pozycji członka rady nadzorczej. Steve tego nie wytrzymał, zwalniając się z firmy, którą sam założył.

Rozdział 18 – NeXT

Steve po uzyskaniu bardzo dużej premii na „odchodne” z firmy Apple postanowił stworzył najsilniejszy i najlepszy komputer jaki widział świat. Komputer ten miał być skierowany dla uczelni oraz grafików, którzy potrzebują ogromnych mocy obliczeniowych komputerów do rozwiązywania skomplikowanych zadań matematycznych.

W związku z tym Steve powołał do życia firmę NeXT i tym samym przeszedł na swoje. Niestety firma okazała się porażką, jednak ukształtowała dalsze losy bohatera ksiązki.

Możemy w tym rozdziale przeczytać bardzo ciekawą historię stworzenia logotypu NeXT za ogromne pieniądze (100 tyś doloarów) oraz spór Steve’a z twórcą logotypu o małą literkę „e” w logotypie firmy NeXT.

Rozdział 19 – Pixar

Niesamowita i wciągająca historia o chyba najbardziej znanej firmie na świecie z branży bajek dla dzieci (stworzyli Toy Story, Dawno temu w Trawie, Wall-E itd.). Steve został bardzo znaczącym udziałowcem firmy, co pozwoliło na pchnięcie wielu projektów bajek do życia i dzięki temu firma odniosła niesamowity sukces i uznanie na całym świecie.

Rozdział 20 – Zwykły facet

Rozdział pokazuje Steve’a jako człowieka zżytego ze swoją żoną Laurene Powell, któremu udało się odnaleźć swojego biologicznego ojca oraz wznowić kontakty z córką Lisą. Przedstawia losy ich domu rodzinnego po wprowadzeniu się Lisy.

W kolejnej części przedstawię dalsze streszczenie książki.

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Drukuj
  • Flaker
  • Twitter
  • Śledzik

· · · ·



Bądź pierwszy, dodaj komentarz :)

Zostaw odpowiedź

<<

>>

Do góry

Nie jesteś przekonany?

Jesteśmy solidną, zaufaną firmą, działającą na rynku od ponad 5 lat.

Tworzymy zaawansowane projekty internetowe przystosowane dla Ciebie
i Twojego biznesu.

Z nami wykorzystasz
potęgę Internetu!