Zarządzanie czasem współcześnie

Znaczenie zarządzania czasem.

Zarządzanie czasem jest kluczową umiejętnością wszystkich ludzi sukcesu. Jeśli pracujesz w firmie lub prowadzisz działalność gospodarczą – doskonale wiesz jak kluczowe znaczenie ma odpowiednie gospodarowanie czasem. Z drugiej strony – nawet gdy masz dużo „pracy” w domu wiesz, że bez dobrego zarządzania czasem wszystkie prace domowe wykonujesz dwa razy wolniej niż planowałeś.

Współczesne zarządzanie czasem
Współczesne zarządzanie czasem

Jednym z najbardziej znanych „guru” zarządzania czasem jest Brian Tracy. Pisał on w swoich książkach, jak powinno wyglądać poprawne zarządzanie czasem. Zachęcam do skorzystania z informacji zawartych w jego książce.

„Zarządzanie czasem to zarządzanie życiem” – Brian Tracy.

W tym poście pragnę przedstawić rozszerzone (współczesne) podejście do zarządzania czasem. Świat się zmienia, a nawet STOSOWANE OD LAT ZASADY wyglądają dziś inaczej. Teraz zarządzanie czasem za pomocą tylko logicznego przedstawiania faktów nie wystarczy. Na przykład: masz na jutro termin wykonania ważnego projektu, ale właśnie otrzymujesz telefon od swoich rodziców, że dziś cię odwiedzą. Co jest ważniejsze? Trzeba ponownie szukać priorytetów.

Pierwsza zasadnicza różnica w nowoczesnym podejściu zarządzania czasem:
„To, jak zdecydujemy się spędzić nasz czas nie jest po prostu logiczne – wchodzą tu także kwestie emocjonalne.”

Nie można rozwiązać dzisiejszych problemów zarządzania czasem, gdy myślimy o zarządzaniu czasem wg starych zasad – Rory Vaden

Główną różnicą między zarządzaniem czasem a współczesnymi ideami jest dodatnie pomysłu mnożnika (multiplier), który pozwala zadać pytanie: „Co mogę zrobić dzisiaj, aby mieć więcej czasu jutro”. Zamiast prostej priorytetyzacji wszystkich zadań należy wziąć pod uwagę tylko te, które pozwolą nam mieć więcej czasu na dłuższą metę.

Jak pomnożyć swój czas?

Definicja autora wystąpienia (Rory Vaden) wygląda następująco:

Zarządzać czasem, to „pomnożyć swój czas, dając sobie emocjonalne pozwolenie na spożytkowanie czasu dzisiaj na rzeczy, które dadzą Ci więcej czasu jutro.”

Zamiast sprawdzać, co jest zadaniem najważniejszym zadaj sobie pytanie, jakie zadanie dać mi więcej czasu jutro.

Pytania, jakie powinno się zadać przy priorytetyzacji zadań:

  • Czy mogę to wyeliminować (czy w ogóle warto to robić)? – Jeśli dane zadanie wykonasz tylko raz, należy rozważyć całkowitą eliminację tego zadania. Jeśli nie jest niemożliwe, trzeba pomyśleć o następnych krokach: automatyzacja bądź delegacji. Mniej ważne zadanie powinno iść na sam dół naszej to-do listy.
    Zawsze zadawaj sobie pytanie: czy wykonanie tego zadania da nam więcej czasu jutro? Jeśli tak – być może jest to dobry pomysł, aby zrobić to dzisiaj. Na przykład: codziennie, zaraz po przebudzeniu sprawdzasz pocztę e-mail. Po dojeździe do pracy sprawdzasz e-mail ponownie. Robisz to samo przez cały dzień. Może udałoby się sprawdzać e-pocztę w ustalonych przedziałach czasowych? Moze da się ustawić przypomnienia? Jest to prosty przykład, ukazujący problem częstego powtarzania tych samych czynności. Jeśli nie można wyeliminować zadania, zadaj sobie inne pytania:
  • Czy mogę zautomatyzować? Jeśli zadanie powtarzasz ciągle – koniecznie musisz znaleźć sposób, aby robić je bez twojej obecności (automatyzacja procesów). Na przykład: w mojej pracy planujemy produkcję różnych komponentów. Musimy to robić każdego dnia. Bez procesów automatyzacji robimy wciąż te same rzeczy w kółko. Jest to całkowita strata czasu. Cały miesiąc szukałem odpowiedzi na znalezienie najlepszego sposobu na automatyzację naszego głównego działania Po kilku godzinach spędzonych na tworzeniu oprogramowania do automatyzacji wszystkich procesów nasz dział ma teraz +2 (a nawet +3) dodatkowe godziny dziennie w pracy, które możemy na inne rzeczy. To zabawne, jak jedna decyzja zmienia całe środowisko pracy i poprawia atmosferę.
  • Czy mogę to przekazać (delegować)? Jeśli nie można wyeliminować lub zautomatyzować zadania, może znasz inne osoby, którym można powierzyć to zadanie? Jeśli jesteś na szczycie drabiny korporacyjnej – delegacja jest dobrym sposobem. Może ktoś pomoże Tobie z tym zadaniem? Pomyśl o tym w ten sposób.

Pamiętaj: na samym początku staraj się odłożyć każde zadanie, które nie jest kluczowe i niezbędne. Staraj się unikać fałszywych priorytetów. Zarządzaj swoim czasem przez multiplikowanie czasu jak to tylko możliwe. Twoja praca, życie będzie znacznie prostsze. Dodatkowo znajdziesz więcej czasu dla innych ciekawych zajęć, znajomych i rodziny.
Można sprawdzić pełną wideo z Rory Vaden na TEDxDouglasville poniżej:

Post jest również dostępny w wersji angielskiej na FinancialGoal.eu – Modern Time Management. Można tam również pobrać wiele darmowych materiałów i informacji na temat przychodu pasywnego i finansów.

Podziel się na:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Blogplay
  • Blip
  • Drukuj
  • Flaker
  • Twitter
  • Śledzik
Previous Post Next Post

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Connect with Facebook